Goed werkgeverschap is een breed, soms lastig te definiëren begrip. Je zou de wetboeken eens na kunnen kijken om de definitie hiervan te vinden. Wat voor een organisatie binnen de IT-branche goed werkgeverschap is, hoeft dat voor een partij in de bouw niet te zijn. Een IT’er heeft belang bij een snelle laptop, een telefoon en licenties op verschillende tools. Daar waar medewerkers in de bouw belang hebben bij bijvoorbeeld kwalitatief goede PBM-materialen, deugdelijk gereedschap voor de uitvoering van werkzaamheden, enzovoorts. Wat maakt een organisatie tot een goede werkgever? In dit artikel lees je er meer over.
Werkgeluk van medewerkers staat voorop
Een goede werkgever zet in op het maximaliseren van het werkgeluk van medewerkers. Dit gaat verder dan het bieden van een hoog salaris. Een werknemer wil zich gewaardeerd voelen door diens werkgever en bijvoorbeeld werken in een veilige omgeving. Veiligheid kent hierbij een fysieke component; de PBM-middelen zijn er een voorbeeld van. Er zit echter ook een sociaal element aan veiligheid. Een goede werkgever gaat pesten op de werkvloer tegen en neemt signalen daarover serieus op. In de huidige tijd draagt ook het hybride werken wat steeds meer organisaties faciliteren bij aan het werkgeluk van medewerkers. Het is aan de werkgever zelf om te bepalen wat de kaders zijn, waarbinnen met hybride mag werken.
Houd rekening met de belangen van het personeel
Bij de groei van een organisatie ontkomt men soms niet aan een wijziging in de organisatiestructuur. Zeker nu steeds meer organisaties processen automatiseren, worden medewerkers met dergelijke ingrijpende wijzigingen geconfronteerd. Houd hierbij rekening met de belangen van het personeel, ook wanneer een organisatiewijziging niet direct leidt tot het ontslag van collega’s. Mogelijk moeten collega’s op een andere manier gaan werken, krijgen ze door geautomatiseerde processen een nieuwe functie, of werken ze voortaan in een andere samenstelling. Het heeft impact op hun werkgeluk; communiceer duidelijk waarom bepaalde keuzes gemaakt worden als werkgever.
Bied de juiste secundaire arbeidsvoorwaarden
Ook de geboden secundaire arbeidsvoorwaarden aan medewerkers hebben invloed op goed werkgeverschap. Bied collega’s bijvoorbeeld ondersteuning bij hun vitaliteit, door gratis fruit aan te bieden in de bedrijfskantine of door een sportabonnement te financieren. Ook het aanbieden van een collectiviteitsverzekering kan onderdeel uitmaken van de geboden secundaire arbeidsvoorwaarden. Er zijn verschillende verzekeraars die werkgevers deze mogelijkheid aanbieden. Werkgevers zouden zich hierbij overigens niet uitsluitend moeten focussen op de zorgverzekering voor hun personeel; minstens zo belangrijk is een goede ongevallenverzekering voor medewerkers.
Geef een reactie